Miasto współgospodarz

 

 

 

Lista Wystawców

Instytut Napędów i Maszyn Elektrycznych KOMEL
40-203 Katowice, Al. Roździeńskiego 188
tel. (+48 32) 258 20 41

fax (+48 32) 259 99 48

e-mail:
www.komel.katowice.pl
 

Obszarem działalności Instytutu jest problematyka maszyn elektrycznych małej i dużej mocy (projektowanie, wytwarzanie, badania, diagnostyka) oraz przemysłowe napędy elektryczne. W ostatnich latach przedmiotem szczególnego zainteresowania są napędy i silniki energooszczędne, w tym silniki z magnesami trwałymi, stosowane w pojazdach kołowych, szynowych, drogowych oraz urządzeniach latających.

 

Silniki z magnesami trwałymi do paralotni wózkowej i plecakowej

 

Prototypowy napęd do paralotni opracowano w ramach współpracy pomiędzy Instytutem Napędów i Maszyn Elektrycznych KOMEL z Katowic i Impact Automotive Technologies Sp. z o.o. z Pruszkowa.
Prace nad prototypem były dofinansowane ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu Inicjatywa Technologiczna I.

Zalety napędu:
- cicha praca - wyższy komfort lotów, mniejsza uciążliwość dla otoczenia,
- silnik można wyłączać i ponownie załączać podczas lotu, co powoduje dodatkowe - oszczędności energetyczne i wydłuża autonomiczny czas przebywania w powietrzu,
- bardzo niska awaryjność - poprawa bezpieczeństwa lotu,
- brak emisji spalin - napęd bezpieczny dla środowiska, 
- wysokie bezpieczeństwo użytkowania i obsługi napędu - brak łatwopalnego paliwa.

Dane techniczne paralotni wózkowej:
- moc znamionowa: 15 kW,
- moc startowa: 23 kW,
- max ciąg: 100 kg,
- czas lotu z włączonym silnikiem elektrycznym: 60 min*,
- startowa prędkość obrotowa śmigła: 2450 obr/min,
- masa paralotni: 125 kg,
- nowoczesna bateria polimerowo-litowa (7kWh).


Dane techniczne paralotni plecakowej:
- moc znamionowa: 3 kW,
- moc startowa: 9 kW,
- czas lotu z włączonym silnikiem: 50 min,
- prędkość obrotowa śmigła: 2400 obr/min,
- masa paralotni: 37 kg,
- nowoczesna bateria polimerowo-litowa (2,5 lub 3,2 kWh).


Elektrownia wiatrowo-słoneczna
 

Budynek naszej siedziby w Sosnowcu przy ul. Moniuszki 29 wyróżnia zakończona inwestycja w postaci modelu doświadczalnego - małej elektrowni wiatrowo-solarnej.
Zainstalowana minielektrownia złożona jest z trzech segmentów:
- segment pierwszy to mała elektrownia wiatrowa o mocy znamionowej Pn=3,5 kW;
- segment drugi składa się z polikrystalicznych ogniw fotowoltaicznych o mocy maksymalnej 
   P=750 Wp, zainstalowanych na nieruchomym stelażu,
- segment trzeci składa się polikrystalicznych ogniw fotowoltaicznych o mocy maksymalnej 
   P=750 Wp, zainstalowanych na stelażu podążającym za słońcem w płaszczyznach - poziomej 
   i pionowej.

Wszystkie segmenty naszego modelu elektrowni są wyposażone w niezależne układy pomiarowe, umożliwiające m.in. rejestrację ilości wyprodukowanej przez nie energii.

Wariant 1
- energią z wiatraka możemy bezpośrednio zasilać grzałki włączone w obieg wody CO (system wykorzystywany podczas dni wietrznych w sezonie grzewczym), 
- energię z obu segmentów elektrowni słonecznej przesyłamy do sieci wewnętrznej za pośrednictwem inwerterów sieciowych.
Wariant 2
W sezonie letnim energię z wiatraka, podobnie jak energię z elektrowni słonecznej przesyłamy do sieci wewnętrznej za pośrednictwem oddzielnych inwerterów sieciowych.

Przy założeniu, że panele słoneczne wytworzą średnio ok. 150 kWh energii miesięcznie można oszacować, że wystarczy to na przejechanie pojazdem elektrycznym: 

- Fiat Fiorino: ok. 1210 km (przy zużyciu 12,4 kWh/100 km),
- Fiat Panda: ok. 1415 km (przy zużyciu 10,6 kWh/100 km),
- Peugeot Partner Electro: ok. 1087 km (przy zużyciu 13,8 kWh/100 km),
- Sam (Re-Volt): 1724 km (przy zużyciu 8,7 kWh/100 km).

Film: https://www.youtube.com/watch?v=V6sp-d73WUw&feature=youtu.be

Napęd elektryczny do łodzi

Przebojem wchodzący na rynek - innowacyjny napęd elektryczny do łodzi. Niski pobór mocy, niewielka masa, cicha praca i co kluczowe - brak emisji spalin.
Wszystkie te cechy idealnie opisują napęd przyjazny środowisku naturalnemu.
Serce napędu to wykonany w Instytucie KOMEL 3-fazowy bezszczotkowy silnik synchroniczny z magnesami trwałymi.
Jego cechy to wysoka sprawność, korzystny stosunek mocy do ciężaru oraz niska prędkość obrotowa (1500 obr/min), która pozwala wyeliminować straty mocy w przekładni.

Typ silnika:

SMwsK90S8

SMwsK90M8

SMwsK90L8

 

Moc maksymalna [kW]:

4,5

9

16

 

Moc znamionowa [kW]:

2,3

5

8

 

Znamionowa prędkość obrotowa [obr/min]:

1500

1500

1500

 

Napięcie baterii [V]:

48

48

96

24

Chłodzenie:

własne powietrze

własne powietrze

własne powietrze

własne powietrze

Masa silnika [kg]:

8

14

21

 

 

Każdy z napędów wyposażony jest w nabudowany na silniku falownik firmy Sevcon wraz z odpowiednio skonfigurowanym oprogramowaniem dedykowanym. Istnieje możliwość rozdzielenia silnika z falownikiem oraz ustalenie odpowiednich długości przewodów zasilających.
Do napędu można dodatkowo zamówić panel sterowniczy wraz z wiązką dedykowaną do danego modelu łodzi.

W skład panelu wchodzą następujące elementy:
- manetka z wyraźnym zerem,
- wyłącznik wraz z kluczykiem,
- przycisk start,
- dioda sygnalizacyjna,
- przełącznik trybu jazdy,
- wyświetlacz.


Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klienta dostarczamy również akumulatory litowo-polimerowe 
w konfiguracji dostosowanej do potrzeb określonej łodzi/jachtu.  

 

Elektrownia wiatrowa typu S3200

Oferujemy Państwu elektrownię wiatrową typu S3200 o parametrach:
      W skład elektrowni wchodzi:
-          obrotnica + podstawa pod prądnicę,
-          ster kierunkowy z mechanizmem składającym i siłownikiem,
-          obudowa generatora,
-          układ sterowania + zasilacz + wiatromierz,
-          turbina wiatrowa 3,5 m,
-          prądnica.
 

Elektrownia jachtowa
Jachtowa elektrownia wiatrowa JSW 750-12 przeznaczona jest do ładowania baterii akumulatorów na jachtach morskich lub śródlądowych.  

Zastosowanie
Jachtowa elektrownia wiatrowa to tanie i przyjazne dla środowiska (ciche, bez spalin) źródło energii elektrycznej.
Dzięki elektrowni JSW utrzymuje się stan naładowania baterii akumulatorów, z których mogą być zasilane różne urządzenia pokładowe, takie jak:
- oświetlenie, 
- lodówki, 
- schładzarki, 
- urządzenia nawigacyjne, 
- odbiorniki RTV.
 

Parametry techniczne elektrowni 
- moc: 120 W (przy 12 m/s), 
- masa: 8,5 kg (bez masztu), 
- średnica śmigieł: 0,75 m.

Elektrownia jest wykonana z materiałów wysokiej jakości, a prądnicę cechuje wysoka sprawność przetwarzania energii. Specjalne zaprojektowane i wykonane śmigła zapewniają, iż elektrownia jest cicha w eksploatacji.

 

Jest to taka sama elektrownia, jaką zainstalowano na jachcie podczas wyprawy żeglarskiej - "Przejście Północno-Zachodnie - od Grenlandii do Alaski - Najtrudniejszy Żeglarski Szlak  na Ziemi" (zdjęcie z wyprawy).


 

 

Powrót

Newsletter